Wat is de Kinesio Taping Methode?

Kinesiotaping is een methode om spieren te omzwachtelen (te tapen).
De methode, die in Japan werd ontwikkeld, wordt in de sport en in de geneeskunde toegepast. De Kinesio Taping Methode beïnvloedt fysiologische processen op verschillende systeem in het lichaam.
Door een juiste Kinesio Taping Methode te gebruiken, kunnen de circulatoire (bloedsomloop), lymfatische, neurale (zenuwen), musculaire (spieren) en fasciale systemen, maar ook de gewrichten worden beïnvloedt.
De gebruikte tape is, anders dan traditionele sporttape, rekbaar.
Deze rekbaarheid bedraagt ca. 140%, en is daarmee vergelijkbaar met die van de huid. Het is dan ook belangrijk dat rek wordt toegepast op de tape wanneer het op het lichaam wordt aangebracht.
Zo worden de spieren niet vastgezet, maar kunnen vrij bewegen, zonder dat zij meer kunnen uitrekken dan gewenst is.

Het doel en het ontwerp van de tape is om het natuurlijke helende vermogen van het lichaam te vergemakkelijken, terwijl het ondersteuning en stabiliteit biedt aan de omliggende weefsels, zonder beperking van de beweging van het lichaam.
Kinesio Taping kan gebruikt worden in alle fasen van genezing (acute, subacute, revalidatie en preventief).

Er zijn vijf belangrijke fysiologische effecten van Kinesiotaping:
1.     Huid
Kinesiotaping stimuleert de mechanoreceptoren van de huid, vermindert de ontsteking en helpt bij pijnbestrijding.
2.     Bloedsomloop / lymfestelsel
Kinesiotaping tilt de huid op en zorgt voor ´rimpels´ in de huid waardoor lymfevocht zich gemakkelijker kan
verplaatsen van 'hogedrukgebieden' naar 'lagedrukgebieden'; hierdoor vermindert de pijn.
De toepassing van de tape verhoogt ook interstitiële lymfatische stroming, verbetert vloeistofuitwisseling tussen weefsellagen, vermindert oedeem en egaliseert temperatuur van het weefsel.
3.     Fascia
Bij een blessure is het collageen verdikt wat als een soort lijm werkt, waardoor de weefsels aan elkaar blijven 'plakken'.
Kinesiotaping helpt het lichaam terug te keren naar de homeostase en zorgt voor directe beïnvloeding van de huid
en onderliggende lagen.
4.     Spier
Kinesiotaping kan worden toegepast om spieren te ontspannen of te activeren.
Het kan ook de bewegingsuitslag verbeteren, pijn verminderen, de spierlengte normaliseren en de vermoeidheid in de spier
verminderen.
5.     Gezamenlijk
Kinesiotaping kan de biomechanica van het lichaam verbeteren.
Het kan de ligamenten en de pezen ondersteunen en kan het bewustzijn van het lichaam verbeteren.

Achtergroninformatie Kinesio Taping:

Bedacht en ontwikkeld door Dr. Kenzo Kase.
Na vele mislukte pogingen om zelfklevende tapes - die in de handel waren - te gebruiken, ontwikkelde Kenzo Kase de Kinesio Tex Tape. Deze is latexvrij en kan gedragen worden gedurende 3 tot 5 dagen.
De tape kan nat worden zonder dat de eigenschappen van de tape veranderen.
Je hebt misschien vast wel eens atleten gezien die deze tape op verschillende delen van hun lichaam dragen.

Wednesday the 24th. By BlueHost Review and Affiliate Marketing. © 2014 huisartsenpraktijk kerkstraatje